Teknoloji dünyasında 'Yüzyılın Felaketi' başladı: Devler zam kararı aldı, küçük üreticiler batma noktasında!

Küresel teknoloji pazarı, yapay zeka (AI) patlamasının tetiklediği tarihin en büyük bellek (RAM) tedarik kriziyle sarsılıyor. Nvidia gibi devlerin yapay zeka işlemcileri için piyasadaki bellekleri toplaması fiyatları uçururken, Apple ve Microsoft bu hafta iPad, Mac ve Xbox fiyatlarına zam yaptı. Apple CEO'su Tim Cook'un "yüzyılın felaketi" olarak nitelendirdiği kriz nedeniyle GoPro iflas riskiyle karşı karşıya kalırken, küçük elektronik üreticileri ise parça bulamadıkları için batma noktasına geldi.

Onur Aydın
GÜNCELLENDİ: 27 June 2026, 21:29
Teknoloji dünyasında 'Yüzyılın Felaketi' başladı: Devler zam kararı aldı, küçük üreticiler batma noktasında!

Teknoloji dünyası, koronavirüs dönemindeki çip krizini bile gölgede bırakan devasa bir ham madde ve parça kriziyle karşı karşıya. Yapay zeka teknolojilerine olan talebin patlamasıyla birlikte Nvidia gibi mikroçip devleri, gelişmiş sistemleri için piyasadaki tüm bellek (RAM) üretim kapasitesini adeta emmeye başladı. Bu durum, akıllı telefonlardan oyun konsollarına kadar dünyadaki her elektronik cihazın üretim maliyetini astronomik seviyelere çıkardı.

Teknoloji dünyasında 'Yüzyılın Felaketi' başladı: Devler zam kararı aldı, küçük üreticiler batma noktasında!

Apple ve Microsoft'tan peş peşe zam hamlesi

Maliyet artışlarını finanse edecek devasa nakit rezervlerine sahip olan teknoloji devleri, çareyi faturayı tüketiciye kesmekte buldu. Apple, iPad ve Mac serisinin fiyatlarını yukarı çektiğini duyurdu. Şirket CEO'su Tim Cook, Wall Street Journal'a verdiği demeçte bellek pazarındaki durumu "yüzyılın felaketi" olarak nitelendirerek, "Bir bileşen fiyatının bu kadar kısa sürede bu kadar çok arttığını hiç görmemiştik" ifadelerini kullandı.

Apple'ın hemen ardından bir hamle de Microsoft'tan geldi ve şirket, Xbox Series S konsolunun fiyatına 100 dolar zam yaparak 500 dolara yükseltti. Microsoft cephesinden yapılan açıklamada, konsol bellek fiyatlarının 2,5 kat arttığı ve 2027 sonbaharına kadar bir bu kadar daha artış beklendiği vurgulandı.

Küçük üreticiler için "Varoluşsal Kriz"

Ancak milyarlarca dolarlık devlerin aksine, küçük ve niş elektronik üreticileri için bu durum tam bir felaket senaryosuna dönüştü. IDC analisti Nabila Popal durumu, "Küçük oyuncular için mutlak bir varoluşsal kriz" olarak tanımladı ve ekledi: "Bellek tedarikçileri artık sadece devlerin telefonlarına bakıyor, küçük üreticiler parça bile bulamıyor."

Aksiyon kamerası üreticisi GoPro, bellek maliyetlerinin %115 civarında artmasının ardından iflas edebileceği ve faaliyetlerini durdurabileceği yönünde yatırımcılarını uyardı. Ses sistemleri üreticisi Sonos’un hisseleri ise kâr marjı baskısı nedeniyle bu yıl %23 değer kaybetti.

Küçük bir ağ teknolojileri şirketi olan Mono Technologies'in kurucusu Tomaž Zaman, geliştirdikleri router cihazı için Micron'dan aldıkları 8 GB’lık DRAM'in fiyatının 35 dolardan 300 dolara fırladığını belirtti. Zaman, depozito yatıran 1.300 müşterisine cihazı teslim edip edemeyeceğini bilemediğini, ürünü 900 dolara satmanın mantıksız olduğunu ancak başka çarelerinin kalmadığını aktardı.

Krizin kazananı çip üreticileri oldu

Tüm dünya kara kara düşünürken, bu krizin en büyük kazananı bellek üreticileri oldu. ABD'li yarı iletken devi Micron, son çeyrek raporunda gelirini dörde katladığını ve brüt kâr marjını %39'dan %85'e çıkardığını açıkladı. Şirketin borsa değeri son bir yılda %800 artarken, Micron gibi devlerin önceliği sadece Apple ve Samsung gibi dev markalarla uzun vadeli anlaşmalar yapmaya verdiği, geri kalan sektörün ise kaderine terk edildiği belirtiliyor.

Onur Aydın

Onur Aydın

Genel Yayın Yönetmeni

Tekno Sokağı ekibinde teknoloji dünyasındaki en son gelişmeleri analiz eden ve okurlarımıza tarafsız bir şekilde aktaran deneyimli bir yazarımızdır.

Bu haberi nasıl buldunuz?

Yorumlar (0)

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu sen yap!